Σπάνια ανεβαίνει στο θέατρο το «Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι» όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Μία υπέροχη ευκαιρία λοιπόν να δει κανείς μία νέα παραγωγή αυτού του κλασικού έργου, που έμεινε στη συλλογική μνήμη των θεατών μέσα από τη μεταφορά του στον κινηματογράφο το 1959 με πρωταγωνιστές την Κάθριν Χέπμπορν, την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Μοντγκόμερι Κλιφτ.
Η σκηνοθεσία και η δραματουργική επιμέλεια της Λίλλυς Μελεμέ επιτυγχάνει τον στόχο της, να εμβαθύνει αιχμηρά στο σκοτεινό ποιητικό δράμα του Tennessee Williams, που στήνει μία «μάχη βουλήσεων» ανάμεσα στη Βάιολετ Βέναμπλ, την αδίστακτη μητριάρχη μιας επιφανούς οικογένειας και την ανιψιά της Κάθριν, γύρω από ένα ανείπωτο γεγονός που συνέβη το περασμένο καλοκαίρι και οδήγησε στον θάνατο του χαρισματικού γιου τής Βάιλετ, Σεμπάστιαν Βέναμπλ. Η Μελεμέ οργανώνει τις σκηνές του μονόπρακτου έργου σαν ένα άλμπουμ αναμνήσεων: κάθε σκηνή ξεκινά σαν ένα φωτογραφικό ενσταντανέ, εφαλτήριο για τους ηθοποιούς που διαδρούν αρμονικά.
Η Φιλαρέτη Κομνηνού σε μία ερμηνεία βάθους κατακτά τη σκηνή με μία θεατρική ωριμότητα, που συνδυάζει την απόλυτη σκηνική επικράτηση με τη διακριτικότητα, αφήνοντας παράλληλα οξυγόνο στην παράσταση και στους συμπρωταγωνιστές της. Μεταμορφώνεται σε Βάιολετ Βέναμπλ παίζοντας με τα όρια του εύρους της μητρικής αγάπης που ξεπερνάει ακόμα και τα όρια της εμμονής: δεν σταματάει μπροστά σε τίποτα για να προστατεύσει τη φήμη του γιου της. Είναι γνήσια αδίστακτη όταν «παραγγέλνει» τη λοβοτομή της Κάθριν, απελπισμένη μέχρι αρρώστιας στις αποκαλύψεις για τον χαρακτήρα του γιου της. Ιδιαίτερη η ερμηνεία της στη σκηνή όπου ακούει την εξιστόρηση θανάτου τού γιου της. Κατακτά τον ρόλο με την ικανότητά της να κυριαρχεί με εντάσεις, που διαχέονται ακόμα και στις σιωπές.
Η Αναστασία Παντούση έχει την απίστευτα δύσκολη αποστολή να υποδυθεί την Κάθριν, την ξαδέλφη του Σεμπάστιαν, η οποία υπέστη νευρικό κλονισμό αφού είδε τον τρομερό θάνατό του. Ωστόσο, και με μεγάλη δεξιοτεχνία, «βγάζει» τον βασανισμένο της ρόλο με μια εντυπωσιακή ερμηνεία που σε αφήνει να απελπίζεσαι γι’ αυτήν, καθώς αρχίζει να διαλύεται ενώ διηγείται εκ νέου την ιστορία της, την ίδια ώρα που όλοι γύρω της, συμπεριλαμβανομένης της ίδιας της μητέρας και του αδελφού της, προσπαθούν να την πείσουν να αλλάξει την ιστορία της.
Ο Δημήτρης Τσίκλης υποδύεται με φρεσκάδα και εντάσεις, όπου απαιτείται, τον γιατρό Κούκροβιτς, που πιέζεται να διακρίνει την ανάμνηση από τη ζοφερή πραγματικότητα για να αποφασίσει αν μπορεί να γίνει λοβοτομή στην Κάθριν, ώστε ξεχαστεί η ιστορία του θανάτου του Σεμπάστιαν. Η Λίλλυ Μελεμέ στο ρόλο της κυρίας Χόλι και ο Πάρης Λεόντιος στο ρόλο του Τζορτζ, μητέρας και αδελφού της Κάθριν, αναπαριστούν πετυχημένα την έλλειψη κάθε ηθικού φραγμού, καθώς και τη διάβρωση που προκαλεί στις ανθρώπινες σχέσεις η απληστία.
Ο φωτισμός της Μελίνας Μάσχα είναι μαγικός, τα κινούμενα σκηνικά της Μικαέλας Λιακατά υποδειγματικά και τα κοστούμια της Ειρήνης Γεωργακίλα υπέροχα νοσταλγικά. Η πρωτότυπη μουσική του Σταύρου Γασπαράτου συμπληρώνει τις σκέψεις των πρωταγωνιστών -εξαιρετική. Η παραγωγή υποδειγματική. Και ο χώρος φιλόξενος, άνετος, ιδανικός αερισμός. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από μία θεατρική παράσταση; Είναι από αυτές που αμέσως θα συστήσεις σε όποιον ρωτήσει «τι να δω φέτος;».
Κριτική Theater Posts – Φραντζέσκα Παπανίκα, Ελένη Χριστοδουλάκη
Photo credits: Theater Posts.
Παραστάσεις: Δευτέρα 20:00, Τρίτη 21:00, Παρασκευή 19:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 20:30
ΝΕΟΣ Ακάδημος: Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17, Μετρό Πανεπιστήμιο
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: www.more.com/theater/ksafnika-persi-to-kalokairi

