Κριτική: F.P. για τοTheater Posts
Με αφορμή την 100ή επέτειο από τη γέννηση της Μαρίας Κάλλας βγαίνει στις αίθουσες η ταινία «CALLAS-PARIS, 1958». Είδαμε σε ειδική προβολή την ταινία και έχουμε να πούμε ότι αποτελεί μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν την υπέροχη φωνή της άνθρωποι που έως τώρα μπορεί να έχουν ακούσει ελάχιστες ηχογραφήσεις της, για να κατανοήσουν στην καλλιτεχνική του ολότητα το «φαινόμενο Κάλλας». Μία ταινία που θα ικανοποιήσει όμως και τους φανατικούς θαυμαστές της και γνώστες παλαιότερων ηχογραφήσεων της «ντίβας», που χαρακτηρίστηκε ως «η φωνή του εικοστού αιώνα», μια που «αυτή θα είναι η πρώτη φορά που το κοινό σε όλο τον κόσμο θα μπορέσει να απολαύσει την Κάλλας έγχρωμη και σε Dolby Atmos στους κινηματογράφους, να ερμηνεύει ένα από τα πιο εμβληματικά και αναγνωρισμένα ρεσιτάλ της», όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος της Piece of Magic Entertainment Caspar Nadaud (παγκόσμιος διανομέας της ταινίας «CALLAS- PARIS, 1958»).
Η ταινία είναι αφηγηματική σε όλη τη διάρκειά της και έχει επίκεντρο την ίδια την Κάλλας, που βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της. Να αναφέρουμε ότι το γκαλά της Λεγεώνας της Τιμής στις 19 Δεκεμβρίου του 1958 που δόθηκε στην Όπερα Garnier στο Παρίσι και παρακολουθούμε στην ταινία, αποτελεί και την πρώτη εμφάνιση της στη σκηνή της παρισινής Όπερας. Αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της εποχής και αντιλαμβανόμαστε την βαρύτητα ήδη από τα πρώτα πλάνα της ταινίας που δείχνουν την άφιξη πρόσωπων που άφησαν τη σφραγίδα τους στον 20ο αι.: ο Δούκας και η Δούκισσα του Ουίνδσορ, η Μπριζίτ Μπαρντό συνοδευόμενη, όπως φαίνεται από το γρήγορο πλάνο, από τον Σάσα Ντιστέλ. Μεταξύ των προσωπικοτήτων της πολιτικής και της τέχνης που έσπευσαν να ακούσουν την Κάλλας να ερμηνεύει έργα των Ροσίνι, Βέρντι, Μπελίνι και Πουτσίνι, που χαρακτήρισαν την καριέρα της, ήταν επίσης ο Γάλλος Πρόεδρος της Δημοκρατίας René Coty, ο Jean Cocteau και ο Τσάρλι Τσάπλιν.
Εντύπωση προκαλεί η εμφάνιση της Κάλλας στη σκηνή, που παραμένει σταθερή στο πρώτο μέρος του γκαλά, με το κόκκινο βελούδινο φόρεμα, τα ακριβά κοσμήματα, λάμπουν και τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά της. Στο πολυτελές σκηνικό της Όπερας, με πάτωμα από σκακιέρα, η Κάλλας τραγουδάει στο μπροστινό μέρος της σκηνής, αρχικά περιτριγυρισμένη από τη χορωδία. Και εκεί ο θεατής εκτίθεται στο αληθινό διαμάντι, της φωνής της, που επισκιάζει όλα τα κοσμήματα αξίας ενός εκατομμυρίου δολαρίων που φοράει.
Το γκαλά ξεκινάει με αποσπάσματα από τη Νόρμα του Μπελίνι, με την εμβληματική ερμηνεία της στην «Casta diva» (μια προσευχή για ειρήνη) που η Κάλλας τραγούδησε για πρώτη φορά το 1948. Ακολουθεί το βαθιά συγκινητικό απόσπασμα «Miserere» από το Il trovatore του Verdi με τα καθηλωτικά αποσπάσματα της Leonore στη σκοτεινή πλέον σκηνή. Η ερμηνεία της , η έκφραση, η ζεστασιά, η πλούσια φωνή της, ο πλήρης έλεγχος των αβίαστα μακρόσυρτων μουσικών «γραμμών», και φυσικά η ύψιστη τεχνική ευκινησία της φωνής συναρπάζουν. Ακολουθεί μία μικρή ανατροπή, η ερμηνεία του «σκανδαλιάρικου» «Una voce poco fa» της Rosina από τον Κουρέα της Σεβίλλης, που ελαφρύνει τη διάθεση και παίρνουμε μια γεύση από το σπάνια συζητούμενο χιούμορ της Κάλλας.
Tο αποκορύφωμα της ταινίας «CALLAS- PARIS, 1958» είναι το δεύτερο μέρος του γκαλά, η ερμηνεία ολόκληρης της 2ης πράξης Τόσκα. Η Τόσκα είναι από τους πιο χαρακτηριστικούς της ρόλους, τον οποίο τραγούδησε για πρώτη φορά στα 18 της το 1942. Το σκηνικό, λεπτομερές και πολυτελές, δείχνει ένα εντυπωσιακό δωμάτιο, πιθανώς σε ένα παλάτσο στο γύρισμα του 19ου αιώνα με τον Σκάρπια και τους άνδρες του και την Τόσκα με ένα εξαίσιο φόρεμα με γούνινη επένδυση, χρυσό, ασορτί σάλι και με ακόμη πιο εκθαμβωτικά κοσμήματα. Η Κάλλας ερμηνεύει το «Vissi d’arte» -ως Τόσκα που αντιδρά στη μοίρα της- από το πίσω μέρος της σκηνής, πριν έρθει μπροστά και καταλήξει γονατιστή σε προσευχή. Η εσωτερική ισορροπία και κομψότητά της σε συνδυασμό με την ευθραυστότητά της -είναι ίσως περισσότερο Κάλλας παρά Τόσκα- κάνει το «Vissi d’arte» της ακόμα πιο συγκλονιστικό. Η Κάλλας αποδεικνύει σε όλη την ταινία αποδεικνύει ότι ήταν επίσης μια εξαιρετική ηθοποιός, εκτός από τη σπουδαιότερη φωνή του 20ου αι.

Να αναφέρουμε ότι Το «CALLAS-PARIS, 1958» επιλέχθηκε στην κατηγορία Ιστορία του Κινηματογράφου για να προβληθεί ως ειδική προβολή στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ρώμης. Ο Tom Volf, σκηνοθέτης και παραγωγός του «CALLAS-PARIS, 1958», σχολιάζει: «Το 2021, σε ένα υπόγειο στην Αθήνα, έκανα μια απίστευτη ανακάλυψη – τις αυθεντικές μπομπίνες ταινιών μιας ιστορικής παράστασης: το ντεμπούτο της Μαρίας Κάλλας στο Παρίσι. Μετά από χρόνια εργασιών αποκατάστασης, είναι τιμή μου να παρουσιάζω αυτή την ταινία όχι μόνο επειδή είναι η πρώτη φορά που το κοινό θα δει μια έγχρωμη παράσταση της Μαρίας Κάλλας, αλλά και επειδή δίνει σε όλους μας την ευκαιρία να βιώσουμε πώς ήταν να βρισκόμαστε σε εκείνη την Όπερα το 1958 και να περνάμε τη νύχτα με τη μεγαλύτερη τραγουδίστρια όπερας όλων των εποχών».Ο Samuel Francois-Steininger, παραγωγός του CALLAS – PARIS, 1958 αναφέρει: «Ασχολούμαι με την αποκατάσταση και τον χρωματισμό ταινιών για πάνω από δεκαπέντε χρόνια και έφερα όλη αυτή την εμπειρία σε αυτό το έργο. Δουλέψαμε ακούραστα για να δημιουργήσουμε μια τέλεια απόδοση που επιτρέπει στο κοινό να βυθιστεί πλήρως στο μοναδικό και ιδιαίτερο ταλέντο που υπήρξε η Μαρία Κάλλας».
Η ταινία θα παρουσιαστεί σε περισσότερους από 1.000 κινηματογράφους σε πάνω από 40 χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Πολωνίας, της Γερμανίας, της Αυστραλίας, της Νότιας Ζηλανδίας και της Ιαπωνίας. Στην Ελλάδα και την Κύπρο η ταινία θα προβληθεί στις 2 και 3 Δεκεμβρίου σε επιλεγμένους κινηματογράφους.
Ενημέρωση για όλες τις παγκόσμιες ημερομηνίες προβολής και εισιτήριά σας σε Ελλάδα και Κύπρο: https://mariacallas.film

