Είδαμε το Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην

Έτυχε να είναι Πέμπτη εκείνο το βράδυ που είδαμε στο θέατρο Αργώ το έργο «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκρην». Ένα δημοφιλές έργο του Τζεφ Μπάρον τιμημένο με πολλά θεατρικά βραβεία παγκόσμια. Το κείμενο πραγματεύεται τη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα σε δύο φαινομενικά διαφορετικούς ανθρώπους: του χήρου πλέον κύριου Γκρην, που έχει προ πολλού περάσει τα 80 και έχει απομονωθεί στο διαμέρισμά του στο Μανχάταν και του κατά πολύ νεότερού του Ρος Γκάρντινερ, στελέχους πολυεθνικής εταιρείας, που μετά από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα που προκάλεσε, τού έχει επιβληθεί να επισκέπτεται κάθε Πέμπτη τον κ. Γκρην. Η παράσταση δείχνει ουσιαστικά τη διαδρομή των χαρακτήρων προς την υπέρβαση των προσωπικών ορίων τους, που εγγυώνται στον καθένα τους μία «ασφαλή» ρουτίνα, μέχρι να ανατραπούν τις Πέμπτες των συναντήσεών τους.

Ο Γιώργος Κωνσταντίνου, πατώντας ανάμεσα στις λεπτές γραμμές της κωμωδίας και του δράματος, καταφέρνει αριστοτεχνικά να ζωντανέψει τον κύριο Γκρην, έναν επιφανειακά δύστροπο χαρακτήρα, κάνοντας τον θεατή να τον καταλάβει και να τον αγαπήσει. Ο νεαρός Ρος Γκάρντινερ υπερκινητικός, θαρραλέος, με την καλοπροαίρετη αθωότητα που δίνει η ηλικία του, υπηρετείται πιστά από τον Αποστόλη Τότσικα. Η αβανταδόρικη συνεργασία Κωνσταντίνου – Τότσικα αποκαλύπτει μία λειτουργική χημεία, που οδηγεί σταδιακά τις αρχικά κωμικές σκηνές προς το δράμα, όσο αποκαλύπτονται τα βαθύτερα μυστικά και τα εσωτερικά τραύματα των χαρακτήρων που υποδύονται. Οι αντιπαραθέσεις τους αναδεικνύουν τελικά έναν από τους βασικούς στόχους της παράστασης: ότι η επιλεκτική κοινωνικότητα που χαρακτηρίζει καθέναν από τους δύο ήρωες, ανεξάρτητα αν οι σφαίρες συναναστροφής τους είναι εντελώς διαφορετικές, δεν αποτελεί παρά ένα κέλυφος που καλύπτει βαθύτερα τραύματα.

Τη σκηνοθεσία και τη μουσική σύνθεση της παράστασης υπογράφει ο Κώστας Γάκης, ο οποίος μεταφράζει το έργο σε συνεργασία με τον συγγραφέα. Από πλεονεκτική θέση λοιπόν, ο σκηνοθέτης αποπειράται να μεταφέρει το κείμενο στις ανάγκες του σήμερα και το πετυχαίνει, τοποθετώντας στο κέντρο της παράστασης στοιχεία των ανθρωπίνων σχέσεων, ιδιαίτερα την τρυφερότητα, που προτείνεται από το έργο ως το «αντίδοτο» στις κάθε είδους βιαιότητες και προκαταλήψεις ανθρώπων και κοινωνίας.

Η σκηνογραφία του Αντώνη Χαλκιά, ο φωτισμός του Λευτέρη Παυλόπουλου και οι ενδυματολογικές επιλογές του Μάριου Ράμμου λειτουργούν συμπληρωματικά, πετυχαίνοντας να δώσουν την έντονη αίσθηση μοναχικότητας της μεγαλούπολης, αντιπαραθέτοντας τη στατικότητα του ηλικιωμένου με την κινητικότητα του νέου, τονίζοντας τις αντιθέσεις των χαρακτήρων αλλά και του εξωτερικού με τον εσωτερικό κόσμο.

Αν λοιπόν θέλετε να δείτε ένα έργο αντιθέσεων τόσο κειμενικά και δραματουργικά όσο και ερμηνευτικά, όλες οι ημέρες -πλην Δευτέρας και Τρίτης- μπορούν να γίνουν η ημέρα της δικής σας επίσκεψης στον κ. Γκρην, στον Γιώργο Κωνσταντίνου, που αγκαλιάζει το θεατρικό «σήμερα» και τον συμπρωταγωνιστή του Αποστόλη Τότσικα με το μεγαλείο που αρμόζει σε έναν μύθο του ελληνικού θεάτρου.

Κριτική Theater Posts – Φραντζέσκα Παπανίκα, Ελένη Χριστοδουλάκη

Photo credits: Theater Posts

Θέατρο Αργώ: Ελευσινίων 13-15 Αθήνα.
Παραστάσεις: Τετάρτη στις 20:00, Πέμπτη στις 21:00, Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00

Προπώληση: https://www.viva.gr/tickets/theater/kathe-pempti-kyrie-gkrin-tou-tzef-baron/