Eίδαμε το Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή

Eίδαμε το Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή

Είδαμε την παράσταση «ΣΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ή ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΔΟΝΗΤΗ» της Sarah Ruhl στο θέατρο Βρετάνια. Τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Κωσταντίνος Μαρκουλάκης. Στο ρόλο του γιατρού Γκίβινγκς εμφανίζεται ο ίδιος και στον ρόλο της συζύγου του η Γαλήνη Χατζηπασχάλη. Μαζί τους εμφανίζονται οι: Δημήτρης Σαμόλης, Κωνσταντίνα Κλαψινού, Δημήτρης Δεγαΐτης, Ελευθερία Μπενοβία και Δανάη Ομορεγκιέ – Νεάνθη. Η αρχική διανομή του ζευγαριού Γκίβινγκς ανήκε στον Άκη Σακελλαρίου και στη Νάντια Κοντογεώργη, λόγω όμως διαδοχικών ατυχημάτων δεν μπόρεσαν να ξεκινήσουν. Θα επανέλθουν το συντομότερο σε διπλή διανομή.

Ο γιατρός Γκίβινγκς βιώνει τη μεγάλη επανάσταση του ηλεκτρισμού.  Στην εποχή του αλλάζουν όλα, γίνονται ευκολότερα, ταχύτερα, έρχονται στο φως. Μαζί τους αλλάζουν και οι σχέσεις των ανθρώπων: οι άνθρωποι μαθαίνουν να γίνονται πιο ανοιχτοί και να υποδέχονται τις αλλαγές ευκολότερα. Τους γεννιέται η ανάγκη για περιέργεια για έρευνα, έχουν μία αχόρταγη πείνα για γνώση. Θέλουν να κάνουν τα πάντα στη ζωή τους ευκολότερα και ταχύτερα με απλούς τρόπους, έτσι όπως και ο ηλεκτρισμός έκανε τη ζωή τους. Η δουλειά του Δρ. Γκίβινγκς είναι να θεραπεύει δυστυχισμένες γυναίκες, καμία φορά και άνδρες, που πάσχουν από τη μάστιγα της εποχής του, την υστερία. Γυναίκες που οι κοινωνικές αγκυλώσεις δεν τις αφήνουν να γνωρίσουν το σώμα τους και παράλληλα τον εαυτό τους. Τις καταδικάζουν να ζουν δυστυχισμένες σωματικά και ψυχικά.

Η μεγάλη εφεύρεση του γιατρού είναι μια νέα ηλεκτρική συσκευή που χαρίζει στους ασθενείς του πολλαπλούς “ευτυχισμένους παροξυσμούς” (οργασμούς) και συνάμα αλλεπάλληλες παρεξηγήσεις. Η σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη μέσα από τις ξεκαρδιστικές εικόνες “παροξυσμών” καταφέρνει στο απόλυτο να αγγίξει την ευαισθησία των ηρώων του έργου και να τους φέρει στην επιφάνεια. Να δώσει στον θεατή να καταλάβει τη μοναδικότητα του καθενός, τοποθετώντας τους ταυτόχρονα στην εποχή τους αλλά καθιστώντας τους παράλληλα απόλυτα σύγχρονους. Ο ίδιος στο ρόλο του Δρ. Γκίβινγκς είναι απολαυστικός.

Στο ρόλο της συζύγου του γιατρού η Γαλήνη Χατζηπασχάλη κερδίζει το κοινό από την πρώτη εμφάνισή της στη σκηνή. Δεν μπορείς παρά να ταυτιστείς με αυτήν τη γυναίκα, να την καταλάβεις και να την αγαπήσεις. Η σκηνική χημεία της με την “ασθενή” του γιατρού που ερμηνεύει η Κωνσταντίνα Κλαψινού είναι μοναδική. Η Κωνσταντίνα Κλαψινού ισορροπεί άριστα ανάμεσα στην αδυναμία της άτολμης γυναίκας της εποχής της και στο δυναμισμό που της μεταλαμπαδεύει η συσκευή του γιατρού. Ο Δημήτρης Δεγαΐτης ως σύζυγος της ασθενούς, ερμηνεύει έναν άνθρωπο που δεν μετακινείται δεν αλλάζει και είναι ταυτόχρονα παρών και απών. Η Ελευθερία Μπενοβία, στυλοβάτης και βοηθός του γιατρού, λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο για την παράσταση.

Ο Δημήτρης Σαμόλης, ο έτερος ασθενής του γιατρού (άνδρας αυτή τη φόρα), είναι η σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι στη ροή της παράστασης και είναι αυτός που μας κάνει μέσα από την αδυναμία του χαρακτήρα του να τον καταλάβουμε. Στο πρόσωπο της Δανάης Ομορεγκιέ–Νεάνθη, της τροφού της οικογένειας του γιατρού, βλέπουμε την κοινωνική δομή της εποχής. Χαρακτηριστικό της η απόλυτη γνώση του χαρακτήρα και των “θέλω” της. Μία γυναίκα από χαμηλότερη τάξη που είναι όμως ισορροπημένη, ξέρει να ζει, γεγονός που παραξενίζει την υποκριτική βικτωριανή εποχή.

Η μουσική του Μίνου Μάτσα μοναδική και απόλυτα συμβατή με την παράσταση. Εξαιρετικά τα σκηνικά της Αθανασίας Σμαραγδή και τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ. Σε μεταφέρουν στην εποχή με την πρώτη ματιά. Το «ΣΤΟ ΔΙΠΛΑΝΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ή ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΔΟΝΗΤΗ» είναι μία παράσταση που σε εκπλήσσει ευχάριστα τόσο με το χιούμορ και την ευρηματικότητά της όσο και με την ευαισθησία της.

Κριτική Theater Posts-Φραντζέσκα Παπανίκα, Ελένη Χριστοδουλάκη

Θέατρο Βρετάνια Πανεπιστημίου 7, Τηλ: 210 3221579

Παραστάσεις- Προπώληση: ticketmaster

Photo credits: Theater Posts.