Η Λένι Ρίφενσταλ κοιμάται τα βράδια;

Είδαμε το Η Λένι Ρίφενσταλ κοιμάται τα βράδια;

Είδαμε στο θέατρο Φούρνο την παράσταση Η Λένι Ρίφενσταλ κοιμάται τα βράδια; του Άγγελου Ανδρεόπουλου σε σκηνοθεσία-διασκευή Βάνας Πεφάνη. Επί σκηνής διαδραματίζεται ένας καθηλωτικός διάλογος μεταξύ της Άννας Αδριανού και του Βασίλη Αφεντούλη, μία συγκλονιστική συνέντευξη ενός σύγχρονου δημοσιογράφου με την πολωτική κινηματογραφίστρια Leni Riefenstahl, της οποίας οι κινηματογραφικές καινοτομίες και η αμφιλεγόμενη κληρονομιά προκαλούν κρίσιμες σκέψεις για τη διασταύρωση τέχνης και πολιτικής, καθώς και για την ευθύνη του καλλιτέχνη απέναντι στην ιστορική αφήγηση.

Όλα αυτά εκπληρώνονται αρχικά μέσα από το ανώδυνο φαινομενικά αλλά αιχμηρό κείμενο του Άγγελου Ανδρεόπουλου που εστιάζει στο καλλιτεχνικό έργο της Riefenstahl και στη σύνδεσή της με το ναζιστικό καθεστώς. Έξυπνα η Βάνα Πεφάνη διασκεύασε το κείμενο ως ένα φανταστικό διάλογο στο σήμερα. Μέσω της μοναδικής, χαρακτηριστικής πλέον, σκηνοθετικής οπτικής της εξασφάλισε στους ηθοποιούς την ελευθερία να ερμηνεύουν και να εγείρουν ταυτόχρονα στο κοινό το ερώτημα γύρω από τον διαχωρισμό της τέχνης από τον δημιουργό της.

Δεν υπάρχει καταλληλότερη από την Άννα Ανδριανού για να ερμηνεύσει τον ρόλο της Λένι Ρίφενσταλ. Αντί να αρκεστεί σε μία «απολογία», η ηθοποιός αναδεικνύει τα «δύο πρόσωπα του Ιανού» που κρύβονται πίσω από το προσωπείο τής ταυτότητας της Λένι. Οι λεπτομέρειες στο παίξιμο, ανεπαίσθητες κινήσεις και αντιφατικές εκφράσεις, κάνουν το κοινό να αμφιταλαντεύεται για τις προθέσεις της ηρωίδας. Όμως η επί σκηνής Riefenstahl δεν αφήνει περιθώρια: με απίστευτη θλίψη και θυμό για τον άμετρο εγωκεντρισμό και την απουσία ανθρωπιάς την αποχαιρετάς στο τέλος του έργου, μέχρι να σε επαναφέρει στο παρόν το ασυγκράτητο χειροκρότημα σε μία εξαιρετική ηθοποιό.

Στο ξεδίπλωμα της Αδριανού συμβάλλει ως καταλύτης η ερμηνεία του Βασίλη Αφεντούλη. Ως δημοσιογράφος με τις ερωτήσεις του αλλά και ως η φωνή του κοινού επιδιώκει να  αποκαλυφθεί η άμετρη φιλοδοξία και το πραγματικό πρόσωπο της Riefenstahl. Η ερμηνεία του βοηθά στο να απελευθερωθεί η ενέργεια του έργου χωρίς να σταθεί απλά στο αναμενόμενο, τη δημοσιογραφική «αποκάλυψη». Ο στόχος του ταυτίζεται τελικά με αυτόν της παράστασης, που είναι κάτι πέρα από μία «πετυχημένη» συνέντευξη: να διεγείρει έναν διάλογο σχετικά με τις ευθύνες του καλλιτέχνη και τις επιπτώσεις της κληρονομιάς του. Και ο Αφεντούλης γίνεται η φωνή και ο συνεργός του κοινού.

Η παράσταση ανοίγει έναν οικουμενικό διάλογο αντί να δώσει οριστικές απαντήσεις με τη συνεργασία μίας ταλαντούχας ομάδας. Τα καλαίσθητα σκηνικά και τα κοστούμια του Γιώργου Λυντζέρη, το εμπνευσμένο videoart του Νίκου Γιαβρόπουλου και η μουσική του Μάνου Αντωνιάδη κάνουν αυτόν «διάλογο» ρεαλιστικό, δυναμικό, «φανταστικά» και διαχρονικά παρόντα.

Κριτική Theater Posts- Φραντζέσκα Παπανίκα, Ελένη Χριστοδουλάκη

Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα 114 72

Προπώληση www.more.com 

Photo credits: Theater Posts