Είδαμε το New Order

Είδαμε το New Order

Είδαμε στο Θέατρο Έν Αθήναις το έργο NEW ORDER του Σέρτζι Πομπερμάγιερ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζιά με τους Ράνια Σχίζα, Ιωσήφ Πολυζωίδη, Φώτη Λαζάρου και Έλενα Τυρέα.

Το ενδιαφέρον στο έργο δεν είναι μόνο η  καταγγελία ενός συχνού και δυσάρεστου φαινομένου, η εξαπάτηση του μέσου πολίτη της σύγχρονης κοινωνίας από ισχυρούς τραπεζικούς οργανισμούς, που έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια και την κατάσχεση της περιουσίας του αλλά πολύ περισσότερα. Το βασικό ερώτημα που εύστοχα θέτει ο Πομπερμάγιερ είναι εάν μπορεί κανείς να πάρει τον νόμο στα χέρια του και να επιζητήσει μέσω της βίας να δοθεί μια δίκαιη λύση. Η κλιμάκωση των -συχνά κωμικοτραγικών- γεγονότων δεν αφήνει στιγμή να χαθεί η αγωνία και η «λύση» εκτονώνει τελικά και προβληματίζει ηθικά τους θεατές.

Ο Δημήτρης Καρατζιάς κατευθύνει την ομάδα των ηθοποιών μέσα από ένα δυναμικό πεδίο που ευφυέστατα έχει στήσει. Έχει οργανώσει έξυπνα τις συνεχόμενες αντιπαραθέσεις των ηρώων μεταξύ τους αλλά και με τον εαυτό τους, έτσι ώστε ο λόγος να πρωταγωνιστεί όσο και η δράση. Βάζει τους τρεις απαγωγείς και το θύμα να συμμετέχουν σε ένα κυκλικό παιχνίδι, όπου η επιβίωση αφορά έμμεσα και άμεσα τους επί σκηνής δρώντες αλλά και τους ανθρώπους που εξαρτώνται από αυτούς.

Η Ράνια Σχίζα υποδύεται την απαγωγέα με ένταση και με εσωτερικότητα. Είναι φορέας ενός εσωτερικού πεδίου αντιθετικών δυνάμεων που διοχετεύεται άμεσα  σε δράση και έμμεσα δημιουργεί υφέρπουσες εντάσεις. Έτσι προσδίδει στην προσωπικότητα της ηρωίδας της ένα διττό χαρακτηριστικό, μία αμφιταλάντευση μεταξύ εκδίκησης-ατομικής δικαίωσης και συλλογικής-κοινωνικής ευθύνης.

Ο Ιωσήφ Πολυζωίδης υποδύεται με πιστότητα τον δεύτερο απαγωγέα ως έναν σύγχρονο Τσε Γκεβάρα, έναν ιδεαλιστή επαναστάτη, πιστό στην αποστολή του. Ο Φώτης Λαζάρου ως τρίτος απαγωγέας ξεσηκώνει με ευκολία το κοινό με τον μπρουτάλ, φανατικό  αλλά συνάμα συναισθηματικό και αυθόρμητο χαρακτήρα του.

Το θύμα απαγωγής παίζει εύστοχα η Έλενα Τυρέα, με το θάρρος που αρμόζει στην ηρωίδα της. Ως διευθύντρια τράπεζας, που έχει διατελέσει και υπουργός, μεταφέρει μέσα από τον στακάτο λόγο της όλη την αίσθηση της δημιουργικής γραφειοκρατίας που προσελκύει αρχικά και μετά καταπίνει τα «θύματά» της.

Η οργή, η βία, η αγωνία αποτυπώνονται επιθετικά και ευαίσθητα στο ηχοτοπίο και τη μουσική σύνθεση του Μάνου Αντωνιάδη. Το απόκοσμο και απειλητικό σκηνικό του Μιχάλη Παπαδόπουλου, τα ρεαλιστικά κοστούμια των Αλεξάνδρα Σιάφκου και Αριστοτέλη Καρανάνου, ο «βιμπράτος» σχεδιασμός φωτισμών του Βαγγέλη Μούντριχα δημιουργούν στο σύνολό τους το καταλληλότερο πλαίσιο ενός έργου, όπου ο θεατής τίθεται ο ηθικός κριτής των πράξεων των πρωταγωνιστών του.

Κριτική Theater Posts – Φραντζέσκα Παπανίκα, Ελένη Χριστοδουλάκη

Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή στις 21:00 για περιορισμένες παραστάσεις

Θέατρο Έν Άθήναις: Ιάκχου 19, Γκάζι

Προπώληση www.more.com

Photo credits: Theater Posts